Pane doktore, mám tam zánět!

11.05.2017 | MDDr. Adam Šíma

Kdybych dostal korunu pokaždé, když tuhle větu slyším, nemusel bych si brát hypotéku. Pikantní je, že ti, kdo s nějakým tím domnělým zánětem přijdou, zpravidla žádný větší problém nemívají. Šťouchnutí se do dásně kartáčkem, afta, zaseklá šlupka rajčete v mezizubí, to vše je nepříjemné a v lidech úzkostlivě a korektně pečujících o svou dutinu ústní může vyvolávat strach. Potíž doprovázenou takovým zánětem, aby byl nutný zásah zubaře, ale zpravidla u takto vyčištěných lidí nepotkáváme.

Horší jsou případy, kdy na vstupní vyšetření přijde člověk, který to má na háku, nic ho nebolí, nepociťuje problém a přitom jich má plnou pusu. Zánět všeho, kam jen oko nebo optika mikroskopu dohlédne. Tady zánět pacienta netrápí. Co to ale zánět vlastně je?

Jde o stereotypní reakci těla, kterou probíhá jakákoliv obrana nebo hojení. Když je tkáň poškozená, ať už infekcí, nebo traumatem, je třeba ji ochránit a opravit. To je úkolem zánětlivé reakce. Jde o jeden z nejstarších tělesných mechanismů, díky němuž jsme naživu. Zapátráte-li ve středoškolských znalostech, možná vám v mysli vytanou základní příznaky zánětlivé reakce:

1) bolest – varuje mozek, že je něco špatně

2) zarudnutí – větší prokrvení oblasti umožňuje rychlejší tkáňový metabolismus

3) otok

4) teplo – zvýšení teploty v oblasti zánětu hubí infekční patogeny, kterým se vyšších než obvyklých tělesných teplotách nedaří

5) špatná funkce tkáně – co je poškozené, to nemůže šlapat na sto procent

Některé chronické záněty jako parodontitida nebo chronická periodontitida (všeobecně známá jako váček) mohou probíhat skrytě a z pohledu pacienta typické známky zánětu nevykazovat. Ale věřte mi, jsou tam a zkušené oko takový pěkný zánět závěsného aparátu zubu (parodontitidu) vidí na první pohled. Zánět tedy nutně není jen otok hlavy velikosti pátracího balónu nebo naopak něco teoretického a chimérického. Koneckonců i třeba ona afta nebo poranění kartáčkem se zahojí zánětlivou reakcí. Z řečeného vyplývá, že je-li tělo zdravé, žádnou breberou nenapadené a nepoškozené, není žádný zánět přítomen.

Je logické, že žádný zánět v těle nechceme. Chceme být zdraví, nikoliv zanícení. Ještě vám nevadí zánět dásně nebo váčky? Mrkněte ještě sem - blogy a parodontitidě, zánětu dásní a váčcích